CAVE CANEM Gallery

/ Pouliou 12 - Athina 115 23, Greece

/ Kálmán Imre utca 16 - 1054 Budapest, Hungary


15


Pente/ πέντε
2013-2018
21 septembre 2018 - 18 octobre 2018


                                                                              La révolution sociale seule aura la puissance de fermer en même temps tous les cabarets et toutes les églises.
 Bakounine

Après cinq années d’existence à Budapest, la galerie Cave Canem fermera ses portes fin septembre pour les rouvrir sous une autre forme à Athènes en 2019.  À cette occasion, des restes agrémentés feront office de rétrospective[1]. À défaut de bilan, nous avons choisi un lanx (plateau, pot) alors qu’il en faut deux pour une balance. Le lanx, d’y mettre ou d’en sortir componctions et présents a été finalement, au travers des images, ce qui a conduit le projet de la galerie. Pendant cinq années, entre la boîte de Pandore et le tonneau des Danaïdes, le travail engagé se résume bien loyalement dans cette action double et simultanée de l’ajout et de la soustraction. Ajouter du monde au monde (depuis où ?), soustraire quelque chose au monde (pour où ?). Ainsi chaque artiste, écrivain ou architecte qui est venu ici, nous a aidé à poser cette question simple du « où rester », du « depuis où le faire », du « qu’en est-il de la place, du reste ? » du « que faire du ? », pléthore il y en a …  Dans l’introduction écrite en 2013 donc, nous avions défendu l’idée que la trajectoire [sera] les rapports qu’entretiennent spectacle et disparition, sans se croire tout-à-fait circonscrit dans une ligne qui se sauvegarde plutôt qu’elle ne trace, nous avons pu commencer à énumérer non exhaustivement quelques pistes qui formulent. Si nous pensons, c’est grâce à ces gestes qui, tenus au regard, sont passés de la déclaration à la fumée, de l’histoire à la révélation, du détachement à l’ombre. Alors enlever serait le principe qui a séjourné pendant ces quelques moments de monstration, mettre un cache là où rien n’est caché ou dans un même effort, retirer ce qui ne dépasse pas pour qu’enfin quelque chose y fit supplément. Notre propos – abstrait de bon ton    tendrait à signifier le manque, celui constructible, qui troue l’esthétique pour en faire un réceptacle de l’inscrit, condition possible d’une autre esthétique, sale et vivante, maculée et donc vivante, dirons-nous. Mais nous sommes encore dans cette époque où le spectacle ne finit pas de disparaitre. Les gestes commis ici durant ces cinq années sont déjà les plâtras laissés après sa disparition effective. La disparition effective du spectacle. Ainsi l’art se montre quand il ferme, quand il clôt, quand, producteur de formes il les commet, pour dans leurs finitudes fantasmées, les voir comme mémoires d’un geste, d’un événement, qui contiennent les déchets d’une vertu rigor mortis : c’est-à-dire le solide de la dépouille d’après. 
fF




[1] Remercions ici alors :Bruno Lemoine, Amélie Darne, Kristóf Varsányi, Nicolas Giraud, Matt Coco, Laurence Cathala, Damien Bonneau, Dominique Meens, David Engert,  Gergely Eortzen Nagy, Olga Theuriet, Domonkos Benyovszky-Szűcs, Yann Lévy, Zsigmond Szabó, Marcell Szabó, Réka Tóth, Réka Németh, Augustin Fontaine, Orsolya Polyacsko, Imre Bartók.


Pente/ πέντε
2013-2018

2018. szeptember 21, 2018. október 18  
Egyedül a szociális forradalomnak lesz elegendő ereje, hogy egyszerre zárjon be minden
mulatót és minden templomot. 
Bakunyin
Öt év után a budapesti Cave Canem galéria szeptember végén bezár, de 2019-ben Athénban egy másik formában újra megnyitja kapuit. Ebből az alkalomból retrospektív tárlatot rendezünk a Budapesten található, egyszer már kiállított művekből[*]. Mérleg híján egyetlen lanxot (tálca, edény) választottunk, még ha kettőre volna is szükség az egyensúlyi állapothoz. Végtére is, képek által, egy lanx szabta meg a galéria működését, attól függetlenül, hogy éppen mi került bele, keserűség, levertség, vagy légies ajándék. Az öt év során, Pandóra szelencéje és a Danaidák hordója között, a galéria munkássága elég hűen összegezhető a hozzáadás és az kivonás kettős és egyidejű tevékenységével. Világot adni a világhoz (honnan?), kivonni valamit a világból (hová?). Így a művészek, írók vagy építészek azon egyszerű kérdéseket szegezték nekünk: „hol maradjunk?”, „honnan cselekedjünk?”, „mi a helyzet a megmaradt hellyel?”, „mit kezdjünk a hol kérdésével?”, hasonlókból számos akad… A 2013-ban írt bevezető szövegben kiálltunk amellett, hogy a spektákulum és az eltűnés között fennálló kapcsolat fogja meghatározni választásainkat, és ahelyett hogy egy olyan vezéregyenest követtünk volna, mely védi magát, mintsem hogy nyomot hagyjon, inkább a teljesség igénye nélkül kijelöltünk néhány alapvető csapást és csapásirányt. A gondolatok, ha voltak, csakis azon gesztusoknak köszönhető, melyek a szemünk láttára járták be az utat az állítástól a füstig, a történelemtől a kinyilatkoztatásig, az elkülönüléstől az árnyékig. Vagyis a kiállítások alkalmával a ki-emelés volt a megmutatás alapelve; elfedni valamit ott, ahol semmi sincs elrejtve, vagy ugyanezen gesztus értelmében, visszavonni valamit, ami azért nem lép túl, hogy a helyén végre szupplementum jöjjön létre. Munkánk a hiány jelölésére volt hivatott, az építhető hiányéra, amely azért üt lyukat az esztétikán, hogy az inskripció, a véset gyűjtőedényévé váljon, egy másik, mocskos és élő, tisztátalan, tehát életteli esztétikának a lehetőségfeltételévé. De még mindig egy olyan korban élünk, ahol a spektákulum nem tűnt el teljesen. Mégis, az öt év alatt megtett gesztusok már a tényleges eltűnése után hátramaradt málladékok. A spektákulum tényleges eltűnése. Ennyiben a művészet akkor mutatja meg magát, amikor bezárul, amikor befejeződik, amikor elköveti az általa létrehozott formákat, hogy fantazma-végegességeikben úgy lássa őket, mint egy olyan gesztus, egy olyan esemény emlékeit, amely tartalmazza egy rigor mortis erény hulladékát: vagyis a majdani hulla szilárdságát.

fF
Németh Réka és Szabó Marcell fordítása



[*] Köszönet a következőknek: Bruno Lemoine, Amélie Darne, Varsányi Kristóf, Nicolas Giraud, Matt Coco, Laurence Cathala, Damien Bonneau, Dominique Meens, Engert Dávid,  Eortzen Nagy Gergely, Olga Theuriet, Benyovszky-Szűcs Domokos, Yann Lévy, Szabó Zsigmond, Szabó Marcell, Tóth Réka, Németh Réka, Augustin Fontaine, Orsolya Polyacsko, Bartók Imre.