Matt Coco / Un livre des merveilles #2
29 avril – 15 mai 2013
La description de la douleur est un contresens. Il faut voir tout en beau.
Comte de Lautréamont
Comte de Lautréamont
Matt Coco présente deux pièces à Cave Canem, deux
pièces n’en formant qu’une, une série de 65 dessins et une pièce sonore
enregistrée au studio de l’Opéra de Lyon.
Le principe en est simple : ayant
envoyé à 65 personnes un dessin de la série accompagné de quelques questions,
elle a ensuite collecté les réponses qui sont la matière première de la pièce
sonore. On s’en tiendra là pour le modus operandi. Sous des dehors
pseudo-sociologiques, pseudo-participatifs, pseudo-architecturaux, Matt Coco
formule et reformule sans cesse la question de l’ignorance du discours. La description n’est pas impossible, elle donne à voir ce qu’elle omet, ce dont elle pense
ne plus avoir à se soucier. C’est d’ailleurs le principe du conte. Tremper le gâteau
qui répond sans se noyer, le baba au rhum de la dialectique. Matt Coco donne
cette fausse possibilité d’impossibilité de tramer ce qui reste de paroles dans
l’archive, dans l’archivage. En jouant des échelles, des codes et des
partitions, elle propose l’événement dans ce qui détient la mémoire, rejouant
l’effervescence même dans l’obscurité de l’inter-prêté. Elle tente de faire
illusion illusoire entre la matière et le temps pour poser la question du temps
historique intrinsèque à la condition humaine. On peut citer André Gide qui dans Les nourritures terrestres lance la
phrase « Il y a d'étranges possibilités dans chaque homme.
Le présent serait plein de tous les avenirs, si le passé n'y projetait déjà une
histoire» pour illustrer le geste qui, nonobstant une crise aussi contemporaine
que vieille, se fait maître et esclave
ce que nous décidons comme prompte à faire partie de notre récit. Il s’agirait
ici de le défaire, de l’amener de le ramener à la fragmentation qui balbutie la
promesse de dire ce que recouvre la chose présentée. Matt Coco « s’amuse » à recouvrir ce
qu’elle – faussement innocemment – pense détenir de ce qu’elle inaugure : la dispute entre le
mentir et le mensonge, entre le m’en tire
et le ment songe. La vérité deviendra
ici, devant, derrière, ici même, la récolte de l’incompréhensible qui fait
sens. Nous n’avons pas manqué le dé-but,
le but n’a que l’apanage du recomposé, l’artiste est un témoin qui ment dans la
lumière, dit la vérité dans l’obscurité. Et tout est gris et beau, conditions
du regard et de la lecture.
fF
Matt Coco / Egy csodák könyve #2
2013. április 29. - május 15.
2013. április 29. - május 15.
A fájdalom leírása tévedés. Mindent
szépnek kell látni.
Comte de
Lautréamont
Matt Coco két
műve lényegében egyetlen egy: 65 rajz és egy hangfelvétel, melyet a Lyoni
Operaházban rögzítettek. Az alapelv egyszerű: a sorozat minden rajzát, néhány
kérdés kíséretében elküldte valakinek, az egybegyűjtött válaszok képezik a
hangfelvétel szövegének alapját. Egyfajta modus operandi mutatkozik meg
itt. A pszeudo-szociológia, pszeudo-képviseletiség és pszeudo-építészet álcája
mögött Matt Coco szüntelenül meg- és újrafogalmazza a diskurzus tudatlanságának
kérdését. A leírás nem lehetetlen, hanem azt mutatja meg, amit mellőz,
amelyre, úgy sejti, többé már nem lesz gondja. Egyébiránt innen indul az egész
mese. Hiába tunkoljuk a süteményt, a dialektika piskótája nem ázik át. Matt
Coco azon lehetetlenség hamis lehetőségét kínálja, hogy létrehozzuk, ami az
archívumban, az archiválásban a beszédből megmarad. A különféle léptékek, jelek
és jelzések játékba hozásával magát az eseményt mutatja meg az emlékezet
területén, az értelmezett sötétjében is újra és újra bekövetkező forrongást.
Anyag és idő köztességében a látszatszerű látszatra tesz kísérletet, a
historikus idő kérdésére, amely az emberi állapot lényegéhez tartozik. André Gide-et
idézhetnék, aki a Földi táplálékokban így szól: „Minden egyes emberben
különös lehetőségek rejlenek. Ha a múlt nem vetítene rá már kezdetektől
egyfajta történetet, a jelen a jövők összességével volna telített.” Olyasfajta
gesztust illusztrálva, amely egy éppannyira aktuális, mint réges-régi válság
ellenére, egyszerre ura és szolgája annak, melyet történetünk részévé teszünk.
Szét kellene szedni, elragadni és visszavezetni a töredékességhez, amely annak
ígéretét dadogja, hogy egyszer kimondatik, amit a felmutatott dolog eltakar.
Matt Coco abban leli „örömét”, hogy - hamis ártatlansággal – elfedi, amiről azt
gondolja, hogy a leleplezésből birtokol: a kétféle hazugság (m’en tire /
ment songe) között zajló vitát. Az igazság itt, elől és hátul, a szemünk
láttára, az értelmet nyert értelmetlen termésévé válik. Nem maradtunk le
kezdetéről, hiszen a célnak egyedül az
újraalkotott osztályrésze jutott, a művész pedig olyan tanú, aki a fényben
hazudik, és igazat a sötétségben beszél. Minden szürke és minden szép, akár a
tekintet és az olvasás feltételei.
fF
Szabó
Marcell fordítása